Aktywna obecność człowieka w środowisku życia. Perspektywa edukacyjna i społeczna
- Dostępność: brak w magazynie
- ISBN: 978-83-232-3835-5
- DOI: 10.14746/amup.9788323238365
- Kategoria: Psychologia i Pedagogika
- Data wydania: 2020
W książce zaakcentowano kwestie obecności i codziennej aktywności człowieka w środowisku. Pedagodzy społeczni w toku własnych eksploracji wskazują na potrzebę promowania działań mobilizujących i uruchamiających różnorodne inicjatywy społeczne w życiu codziennym, wyrażające się przez zachowania twórcze, innowacyjne, podmiotowe, a przede wszystkim dobrowolne. By taka aktywność mogła zaistnieć, muszą być stworzone odpowiednie warunki społeczno-kulturowe, polityczne, w których żyje człowiek, powinny być respektowane wartości ludzkie oraz powinna być podejmowana szeroko pojęta edukacja społeczna, od której zależeć będzie możliwość bycia obecnym, twórczym, uspołecznionym w środowisku życia; gdzie przeplata się tradycja i współczesność, gdzie nie mogą tracić na znaczeniu: wspólnota, tożsamość miejsca, współpraca, zaangażowanie, spotkanie z drugim człowiekiem. Na ten istotny aspekt – ważności aktywnego funkcjonowania jednostki w środowisku lokalnym dla teoretycznych poszukiwań, badawczych inspiracji czy też (bardzo pożądanych) praktycznych działań pedagogiki społecznej – zwrócono szczególną uwagę w prezentowanej monografii.
Wstęp
CZĘŚĆ I. WYBRANE ODNIESIENIA TEORETYCZNO-BADAWCZE
Katarzyna Segiet
Pedagogika współbycia inspiracją dla społeczności lokalnej i aktywności
człowieka
Jerzy Modrzewski
Wiejskość vs miejskość – istota wartości siedlisk ludzkich
Mariusz Cichosz
Środowisko/środowisko wychowawcze w ujęciu pedagogiki społecznej –
tradycja i współczesność
Ewa Włodarczyk
Indywidualizm kontra wspólnota
Barbara Lipińska
„Duch miejsca i tożsamość lokalna” – rozważania dotyczące badań przestrzeni
człowieka
CZĘŚĆ II. WYZWANIA EDUKACYJNE
Waldemar Segiet
Budowanie wspólnoty zadaniem edukacyjnym
Małgorzata Rosalska
Wychowanie do współpracy w ujęciu pedagogiki przeżyć Kurta Hahna
Daria Hejwosz-Gromkowska
Kultura strachu, edukacja a wspólnotowość – ujęcie socjopedagogiczne
Aleksandra Boroń
Pedagogika współbycia jako przestrzeń spotkania z „Innym” w perspektywie
sztuki
Katarzyna Pawełek
Praca nad charakterem człowieka jako przykład współbycia wychowawcy
i wychowanka
Bożena Kanclerz
Szkoła jako inicjator aktywności sąsiedzkiej – model teoretyczny a rzeczywistość
CZĘŚĆ III. AKTYWNE DZIAŁANIE W ŚRODOWISKU
Kamila Słupska
Cel? Zaangażowanie mieszkańców… Teoria i praktyka aktywizowania społeczności
lokalnej (od uzasadnienia potrzeby działań do przykładów ich realizacji)
Agnieszka Naumiuk
„O byciu dobrym sąsiadem”, czyli o sąsiedztwie jako powinności i wyznaczniku
człowieczeństwa w kontekście współczesnych zadań pedagogiki współbycia
Bohdan Skrzypczak
Kooperatywa spożywcza – społeczność, instytucja, maszyna edukacyjna
Agata Matysiak-Błaszczyk, Karolina Kmiecik-Jusięga
Wspólnotowość, zaangażowanie społeczne i aktywność kobiet wiejskich działających
w organizacjach typu koło gospodyń wiejskich na przykładzie małopolskiego
Koła Przyjaciół Brzozówki
Halina Guzy-Steinke
Między nami sąsiadami… Obcy, cudzoziemiec – stosunek studentów do obywateli
Ukrainy
Beata Górnicka
Osoby z niepełnosprawnością w przestrzeni środowiska społecznego: lokalnego
i sąsiedzkiego
Noty o Autorach
The book emphasises the issues of human presence and daily human activity in the environment. In the course of their own explorations, social educators point to the need to promote activities that mobilise and start various social initiatives in everyday life, which are expressed through creative, innovative, subjective and, above all, voluntary behaviour. In order for such activities to take place, it is necessary to create the appropriate socio-cultural and political conditions in which people live, human values must be respected and social education in the broadest sense of the word must be undertaken: the possibility of being present, creative and socialised in the environment of life will depend on all this; where tradition and modernity intertwine, where they must not lose their importance: community, identity of the place, cooperation, involvement, meeting other people. This important aspect, namely the significance of the individual functioning actively in the local environment for theoretical research, research inspirations or (which is very desirable) practical activities of social pedagogy, is particularly emphasised in this monograph.
Informacje szczegółowe | |
---|---|
Wstęp | Pobierz plik |
Spis treści | Pobierz plik |
|
|
Wersja publikacji | drukowana |
Format | 17,0 x 24,0 |
Tytuł (EN) | Active Presence of the Individual in their Living Environment. Educational and Social Perspective |
Typ publikacji | Monografia |
Wydanie | I |
Seria | Psychologia i Pedagogika nr 327 |
ISSN | 0083-4254 |
ISBN | 978-83-232-3835-5 |
DOI | 10.14746/amup.9788323238365 |
Liczba stron | 288 |
Liczba arkuszy wydawniczych | 18,00 |
Rodzaj oprawy | miękka |